Click me ^_^

Wednesday 12 November 2014

Cara belajar Sains (Kimia dan Biology)

Assalamalaikum dan Hii Readers (Walaupun xde reader kan)

Hari ni nak share sikit cara nak study Biology dan Kimia. Ini dari apa yang aku buat la. Macam la tinggi sangat kan markah aku dalam exam, hahaha. Tapi boley laa. Diakui memang dua subject ni agak susah, tapi senang je nak skor sebenarnya. Blajar saat akhir pun boleh dapat A, tapi dengan syarat caranya mesti betul.

BIOLOGY
1. Wajib rajin baca, macam aku la rajin. Kalau nak lagi senang baca topic by topic. Ok contohnya harini Study topic 1, fahamkan segalanya dengan segera. Jangan just baca tapi tak tau apa-apa.

2. Dengan kemudahan teknologi yang canggih-manggih ni, apa kata korang pakai internet untuk tengok gambar atau video. Ini laa yang aku sering lakukan. Contohnya nak tengok ElectroCardiogram (ECG) punya mesin untuk degupan jantung. Setiap graph naik turun tu ada maknanya. Apa kata tengok Utube je. Kan senang. Senang faham, senang nampak .

3. Pergi ke lapangan tu sendiri. Contohnya belajar Pasal Biodiversity , apa kata keluar sat pergi cari apa yang kita baca tadi macam Bryophytes ke (Tu je aku terfikir saat ni :3 ), Lichens and so on. Pergi tengok sendiri. Baru laa lebih ingat kannnnn !

4. Dah tahu bende ni kena banyak baca, buat la sikit nota kecik. Jangan tulis mengalahkan buku Campbell tu. Tapi tulis sikit, lukis sikit jee. InsyaAllah akan ingat.

5. Haaaa. Yang ni penting. Tolong ajar kawan-kawan yang tak pandai tu. Jangan kedekut ilmu. Allah x suka tau. Just share, lukis , tunjuk video pastu terangkan laaah kat mereka. Di samping diorang faham benda tu, kita pun makin ingat. Makin ramai anak murid, makin banyak kali ulang benda sama, makin ingatlah kita. Biology ni cerita jee. Bukan kena hafal sebijik sejebon, tapi just ingat jalan cerita jeee.

CHEMISTRY
1. Sama laaa macam bio pon. Wajib baca. Tapi takde laaa baca seperti bio tu :D . Macam aku both subject senang nak skor nak compare dengan Math dan Physics (Tak sukaaaa) . Kimia nak kata hafal pun ada tapi tak banyak. Kimia ni banyak pemahaman je.

2. Rajin-rajin laaa melukis. Nanti kalau belajar organic, 80% kerja korang melukis je. Mechanism, bonding laa ape laa. Korang kena kenal pasti laa arrow macam mana, apa tarik apa, apa lepas apa. Kalau pegang hak tu, memang sah-sah laa betul jawapan hang. Kimia tak yah hafal, soalan dia pun macam math laa keluar soalan yang berbeza, kalu bio confirm laa soalan sama dan jawapan sama je keluar. Kimia taak, tapi cara je sama. Asal faham satu, yang lain pun ok je

3. Buat semua tutorial yang Lecturer/Cikgu bagi. Jangan skip satu pon. Kalau tutorial pon tak boleh nak buat, jangan harap past year korang boleh buat dengan jayanya

Haaa ! Ni je laa kot yang aku boleh kongsi untuk malam ni. Aku ade test esok ni . Hahaha ! Sempat lagi berblogging. Bukan apa, aku dok study tadi, tringat nak share cara aku study. Ingat satu je "Kau study result ok, tak study fail, padan muka" .. :)

No comments:

Post a Comment