Click me ^_^

Thursday 19 May 2016

Apa itu "Kos Lelong"

Assalamualaikum dan Hi Readerssss..

Tau tak apa tu kos lelong ? Emmmm, nampak macam ramai yang salah tafsir tentang kos lelong.
Asal masuk matrik je dapat kos lelong nanti degree. Asal masuk asasi jee dapat kos lelong masa degree. Asal masuk STPM je dapat kos lelong nanti.
Oh pastu diploma tak boleh masuk kos lelong eh kalau mohon degree ?
Huhu. Itu lah pasal orang ramai salah tafsir apa itu kos lelong.

Kos Lelong tu apa ?

Ni ke lelong ? lelong.com.my yang orang shopping ke ?


Ke lelong tu jualan murah ?

Haaaa lelong ni macam ni cerita dia. Kau mohon UPU, tapi kau dapat kos yang takde dalam pilihan UPU kau. Tu laa lelong. Lelong ni boleh dikategorikan kepada beberapa kisah laaa. Nak cakap tak reti, so aku bagi example je okaaay.

Case 1

Kau seorang pelajar Matrikulasi Jurusan Akaun/sains dengan CGPA 3.00. Tapi bila mohon UPU kau mohon perubatan dan sains tulen dari pilihan 1 sampai la 12.
Agak-agak dapat tawaran tak ? Pada aku memang akan dapat tawaran, tapi bukan dari 12 pilihan yang kau buat. So bermakna kau telah dilelong sebab kau tak mencukupi kriteria yang Kos Medic tu nak. Itu laaah lelong. Dapat tawaran yang kau tak pilih dalam UPU.

Case 2

Kau seorang pelajar STPM Sains. Tapi dalam UPU kau mohon Sarjana Muda Sastera macam Sejarah, Geografi dan lain-lain lagi. Pastu kau mohon lagi Bahasa Melayu. Deeeeey, memang tak dapat la sebab kau mohon luar dari bidang kau. So kau akan dilelong dan akan dapat kos lain.

Case 3

Kau STPM sastera, pointer 2.90. Then kau mohon Sarjana Muda Sastera, pengajian melayu di UM, UKM yang nak at least 3.0, apa-apa. Kompem la tak dapat yang kau pilih tu kan.Kau dapat la kos setara dengan result dan subjek yang kau ambik.

Case 4

Kau student Matrik/Asasi/STPM apa-apa jurusan, then kau mintak semua Law dalam UPU kau. Pointer kau cantik 4.00, tapi muet band 2.. Sampai mati pun takkan dapat sebab kau mencukupi syarat (Muet untuk Law at Least Band 4). So korang akan dilelong ke program yang setara dengan keputusan dan subjek yang diambil.

Case 5

Kau budak Diploma Sains UiTM contohnya, pastu CGPA akhir kau 2.5. Pastu Degree kau demand mohon kos yang nak keputusan minimum 3.0. Kau jugak akan dilelong sebab kau tak cukup syarat. Kalau penerapan pun sama. Kau dapat 2.5, mohon kos yang nak keputusan at least 2.75, kau akan dilelong jugak oleh U kau sendiri sebab kau tak cukup syarat minimum untuk ke program Degree yang kau mohon.
Deeeeeeeeeeyyy !! Sapa Kata Diploma Tak Kena Lelong

Nak cerita kes Lelong ni banyak. Asal kau mohon UPU kena dengan result dan subjek yang kau ambik, InsyaAllah kau takkan dilelong masa degree.
Tak semua akan dilelong melainkan kau pointer cukup makan, pastu kau mohon kos yang highly competitive (yang ramai orang mohon dan orang yang mohon tu pointer dia lebih tinggi dari kau, yes kau akan dilelong kalau dalam UPU kau tu kau pilih kos yang semua highly competitive).

Moral of The Story : Kau masuk mana-mana pun kau study la elok-elok.. Jangan kata masuk sini kena lelong, masuk sana tak kena lelong. Kau tak payah laa nak percaya kata orang masuk matrik/asasi/STPM kena lelong. Kau masuk diploma, kalau result kau macam rendah kau kena lelong jugak. So bila nak mohon UPU nanti, rajinkan diri bukak e-panduan UPU okaay. Kalau tak lepas walau 1 requirement, memang tak dapat la.

9 comments:

  1. assalamualaikum.nk tnya. klu pilihan yg kita mohon tu semua lepas sipi ii je syarat kelayakannya ada x kemungkinan untung dapat kos lelong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Bergantung pada tempat untuk kos tu laa. Tapi kalau lepas dengan kelayakan tu InsyaAllah laa akan dapat :)

      Delete
  2. assalamualaikum, cuma nak tnya pendapat, kalau pngk matriks hanya 2.5, contoh kos apa yg sesuai utk sambing degree ya ?

    ReplyDelete
  3. saya hanya dapat pointer 2.00....saya boleh dapat ke upu setelah buat rayuan???

    ReplyDelete
  4. Kalau kite mohon course ikut kelayakan kite then dpt course tu ..and ada org kata kite dpt tu sbb tu kos lelong mcm mana tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau itu yg kita plih then dpt yg kita plih tu bukannya lelong. Lelong tu bila kita buat plihan then dapat kos yg kita tak ada dalam plihan kita

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Pointer stpm saya 2.83 kalau saya mohon kos pembangunan sumber manusia boleh lepas kah.

    ReplyDelete
  7. Hai, boleh saya tahu .. sama ada awak dpt ke tak kos HR tu ?

    ReplyDelete